SEO staat voor Search Engine Optimization. Het is een verzamelnaam voor alle activiteiten die u uitvoert om ervoor te zorgen dat uw website hoger scoort in de organische resultaten van zoekmachines zoals Google. Search Engine Advertising (SEA) draait daarentegen om reclame.
Beide online marketingvormen zijn bedoeld om meer bezoekers naar uw website te trekken. Voor SEA moet u advertentiekosten betalen, meestal in de vorm van pay per click. SEA levert onmiddellijke resultaten op, maar de resultaten bestaan alleen zolang u betaalt voor de advertenties. In het geval van SEO wordt websiteverkeer organisch gegenereerd.
Dit betekent dat verkeer van zoekopdrachten via zoekmachines gratis is en geen vergoeding per klik vereist, zoals bij advertenties voor zoekmachines. Het ontwikkelen van organische zichtbaarheid kost echter tijd en moeite (geld).
Hoogstwaarschijnlijk moet u het SEO-werk uitbesteden aan een specialist die u kan helpen hoger te scoren en uw organische online aanwezigheid te verbeteren. In veel gevallen werken SEO en SEA het beste wanneer ze samen zijn geïntegreerd en strategisch zijn uitgelijnd om zowel de korte als de lange termijn doelen te bereiken.
Verschil tussen SEO en SEA
Er zijn een aantal belangrijke verschillen tussen SEO en SEA. Ze zijn als volgt:
Het verkrijgen van een hoge ranking in de organische zoekresultatenpagina’s van Google (SEO) kan enkele maanden duren, terwijl zoekmachine-advertenties (SEA) direct zichtbaar zijn bovenop de zoekresultaten. Daarom bieden advertenties van zoekmachines direct resultaten in termen van websiteverkeer. Bij SEO kan dit even duren.
Google biedt minder inzicht met organische zoekresultaten. U kunt bijvoorbeeld niet zien met welk trefwoord uw websitebezoeker op uw site terecht is gekomen. Met adverteren via zoekmachines levert Google u deze informatie. Met conversietracking en het Google Ads-systeem kunt u bepalen welke zoekwoorden worden geconverteerd en tegen welke kosten.
Betaalde zoekresultaten in Google staan grotendeels bovenaan de pagina. Meestal worden vier advertenties getoond op desktops en drie op mobiele telefoons. Een gebruiker ziet altijd de betaalde zoekopdrachten, zelfs als ze er voorbij scrollen. De onbetaalde zoekresultaten zijn soms niet eens zichtbaar zonder naar beneden te scrollen.
In tegenstelling tot advertenties van zoekmachines, zullen organische zichtbaarheid en verkeer niet opdrogen als u niet meer betaalt. Inspanningen om organisch verkeer en zichtbaarheid te ontwikkelen zijn op de lange termijn duurzamer dan advertenties. SEA heeft een constante investering nodig.
Met betaalde advertenties heeft u heel eenvoudig controle over uw budget. Bepaal hoeveel u bereid bent per dag uit te geven en stel een vast budget vast.
Dit is belangrijk om ervoor te zorgen dat u uw limiet niet overschrijdt, aangezien het erg snel kan gaan met betaalde advertenties! Om deze reden raden we aan om uw zoekmachine-advertenties uit te besteden, aangezien een ervaren professional uw campagnes kan optimaliseren met een lager budget, waardoor u geld bespaart! Het uitbesteden van uw Google Ads is vaak niet alleen effectiever, maar ook goedkoper. Lees hierover meer in onze andere blog “5 redenen om uw digitale marketing uit te besteden”.
Zoekmachine-advertenties kunnen duur zijn. Dit is niet altijd het geval, maar de kosten kunnen snel oplopen als u uw campagnes niet constant controleert en optimaliseert. We raden klanten altijd aan hun advertenties uit te besteden aan een expert om hun Google Ads-account in topvorm te houden. Verkeer van organische zoekopdrachten is gratis. Het kost moeite om online zichtbaarheid te ontwikkelen, maar het is kosteneffectiever dan adverteren.
Met betaalde advertenties kunt u specifieke zoekwoorden targeten, wat ook het geval is bij SEO. Met advertenties kunt u echter ook specifieke locaties, talen, apparaten en doelgroepen targeten op basis van eerdere websitebezoeken.
Met betaalde zoekadvertenties heeft u meer controle en ruimte om uw marketingboodschap over te brengen. Met de advertenties kunt u extra informatie onder de aandacht brengen, zoals: uw telefoonnummer, openingstijden, bedrijfslocatie, Unique Selling Points (USP’s) en meer.
De combinatie van SEO en SEA
Idealiter adviseren we onze klanten om te investeren in zowel SEO als SEA, omdat beide voor- en nadelen hebben. Een optimale online marketingstrategie zal profiteren van beide methoden omdat ze elkaar heel goed aanvullen en ondersteunen.
SEA geeft u directe feedback op de zoekwoorden waarop u adverteert, zodat u leert wat de bedoeling is van mensen die op zoek zijn naar een specifieke term. Deze intelligentie kan worden gebruikt voor organische zoekmachinemarketing (SEO) om de resultaten te verbeteren.
U kunt uw zoekwoordstrategie testen in Google Ads, als het werkt, kunt u het gebruiken voor een langetermijn-SEO-strategie.
U kunt de A / B-testgegevens van SEA gebruiken in uw SEO-strategie. U zult bijvoorbeeld ontdekken welke advertentietekst het beste werkt op basis van de klikken in SEA. U kunt dit gebruiken in uw metagegevensbeschrijvingen.
U vergroot het vertrouwen en het bewustzijn onder potentiële klanten wanneer u zowel organisch als via betaalde advertenties zichtbaar bent. Dit zal ertoe leiden dat uw website tijdens zoekopdrachten tweemaal verschijnt.
Gratis consult
Met andere woorden, een uniforme zoekmachinemarketingstrategie met zowel SEO als SEA is de optimale aanpak, wat leidt tot betere resultaten op korte en lange termijn. Natuurlijk is elke markt anders en een op maat gemaakte online marketingstrategie die past bij uw specifieke zakelijke behoeften, biedt de meeste voordelen. Benieuwd wat online marketing voor uw bedrijf kan betekenen? Neem vandaag nog contact met ons op voor een gratis online marketingconsult.