Op de vraag wat ik voor de kost doe, reageren mensen vaak met de vraag ‘wat is digitale marketing consultancy?’ Iets vaker dan ik zou willen.
Ik maak vaak grapjes over online advertenties die mensen op het internet achtervolgen – advertenties die je steeds weer ziet nadat je online naar een product hebt gekeken. Maar online advertenties zijn een stukje van wat digitale marketingconsultancy inhoudt.
Die grap is gewoon een gemakkelijkere manier om mensen te beantwoorden dan in detail te treden. Maar nu zal ik mensen aan dit bericht linken. (En trouwens, een goede consultant voor digitale marketing zal u helpen ervoor te zorgen dat die online advertenties NIET vervelend zijn.)
Bij digitale marketingadvies gaat het erom bedrijven en merken te helpen hun doelen online te bereiken. Zelfs als ze in de eerste plaats niet weten wat die doelen zijn, kan het maken van de juiste doelen ook deel uitmaken van de consultancy. Het gaat niet om het werk doen. Zoals de naam al doet vermoeden, gaat het om advies: informeren, ontwikkelen en leveren van ideeën en strategieën om een bedrijf of merk te helpen groeien op de gewenste kanalen.
Soms is het net zo eenvoudig als een nieuw team een nieuwe blik op een project of plan geven. Vaker wel dan niet is er een beetje opleiding voor de klant nodig om beter te begrijpen dat ze willen gebruiken. En bijna altijd gaat het om het delen van jarenlange ervaring en kennis met een team dat niet de tijd heeft om zoveel te leren en te experimenteren.
Wat is het verschil tussen digitale marketingadvies en een bureau?
Vanuit ons oogpunt is dit de uitvoering. Bij Social INK zijn we een digitaal marketingbureau. Wij bieden bedrijven over de hele wereld sociale media, inhoud en digitale marketingdiensten aan. Deze kerndiensten omvatten het bouwen van een website voor een startup, het creëren van een e-commerceplatform voor een bedrijf, het plannen van een contentstrategie en het schrijven en delen van de content zelf.
Maar dat zijn onze kerndiensten als bureau. Als bedrijf bieden we ook digitaal marketingadvies aan. In deze gevallen helpen we ervoor te zorgen dat een bedrijf of merk de goede kant op gaat. Dit kan gaan over een merkprobleem, een campagnestrategie of gewoon tijdens het initiële instellingsproces. We willen er altijd zeker van zijn dat ze de juiste basis leggen voor de toekomst.
Soms kan onze consultancy ertoe leiden dat wij als bureau voor een bedrijf of merk gaan werken. Zodra de strategie, ideeën en campagnes zijn ingevoerd, realiseren sommige bedrijven zich dat de benodigde middelen een bureau de beste keuze voor de toekomst maken. Het is misschien te veel voor hen om zelf af te handelen, dus vragen ze ons om te helpen. Andere keren is ons werk klaar en verlaten we het bedrijf om het plan of de strategie te volgen die we voor hen hebben ontwikkeld.
Wanneer heb je een Digital Marketing Consultant nodig?
Vaak komen klanten die onze hulp nodig hebben voor digitale marketingconsultancy bij ons omdat ze vastzitten. Ze hebben een pijnpunt bereikt. Zo groeit hun online aanwezigheid niet langer, zijn de verkopen niet wat ze zouden kunnen of moeten zijn, zijn de kosten per acquisitie te hoog voor het product dat ze verkopen, enzovoort.
Consultancy is een geweldige oplossing om een beroep op te doen als je vastzit, maar dat is niet de enige keer dat het helpt. Een consultant kan u helpen bij het lanceren van een nieuw product, of gewoon een andere professionele mening geven over uw product, project of campagne. Het is een klankbord om ervoor te zorgen dat je de goede kant op gaat. Het gaat erom de dubbelzinnigheid weg te nemen om iets blindelings te lanceren. En het is een extra set handen om u te helpen uw bedrijf te laten groeien, terwijl uw team bezig is met het andere werk dat erbij komt kijken.
Er is ons zelfs gevraagd om te overleggen over het eenvoudig maken van campagne-ideeën. Als digitaal marketingadvies helpen we merken het beste uit hun eigen team te halen. Persoonlijk vind ik het geweldig om aan dit soort projecten te werken, omdat het het hele team van Social INK de vrijheid geeft om echt creatief te worden met het merk of het bedrijf.
Wat doet een Digital Marketing Consultant NIET?
Over het algemeen doet een consultant voor digitale marketing de implementatie en uitvoering van uw digitale marketing niet. Daarmee bedoel ik, zij zijn meestal niet degene die uw updates voor sociale media schrijft en plaatst, of uw Google-advertenties op AdWords maakt. Maar dat is niet wie ze zijn en daarom zou je ze niet moeten aannemen.
Een goede consultant moet in staat zijn om naar uw platforms en uw analyses te kijken, uit te leggen waar u goed presteert en kansen te zien. Welke ideeën zou je kunnen implementeren die je misschien nog niet eens hebt overwogen? Waar mis je het omzetten van online volgers naar klanten? Hoe ziet uw contentmarketingtrechter eruit en hoe zou deze eruit moeten zien?
U betaalt voor de ervaring en kennisdeling die deze consultant kan bieden. Door ervoor te betalen, bespaart u uzelf tijd en interne middelen om dit zelf te leren. Vallen en opstaan is een geweldige manier om te leren, maar het kan lang duren en kan veel meer kosten dan u moet uitgeven.
Wat is een Digital Marketing Consultant?
Beschouw uw digitale marketingconsulent in het algemeen als een Personal Trainer voor uw online aanwezigheid: iemand die weet welke oefeningen, hoe vaak en hoe u dit op de juiste manier moet doen. Ze gaan de gewichten niet voor je optillen. Maar ze zullen ervoor zorgen dat u de oefeningen die u gaat ondernemen begrijpt. En ze zullen ervoor zorgen dat je je knieën buigt, je rug recht houdt en uiteindelijk het beste resultaat haalt uit je inspanningen.
Als u denkt dat uw marketing een boost nodig heeft, is dit een geweldige plek om te beginnen. Kijk er eens goed naar en kijk wat anderen zouden kunnen zien, maar jij niet.
Klaar voor een professionele mening? Neem contact met ons op!